مهندسی نفت

مهندسین نفت دانشگاه های خوزستان

مهندسی نفت

مهندسین نفت دانشگاه های خوزستان

دانلود جزوه خواص سیالات دکتر هلالی زاده(جدید)

اینم یکی دیگه از منابع کنکور ارشد... 

 

 

 

نام فایل : جزوه خواص سیالات دکتر هلالی زاده

حجم فایل :  ۳۷/۲ مگابایت 

رمز فایل : petromanha.blogsky.com   

 

 

  

 برای دانلود بر روی ادامه مطلب کلیک کنید .

 

ادامه مطلب ...

راهنمای تحصیل در نروژ

تحصیل در نروژ:
نروژ دارای نفت با کیفیتی هستش که از دریای شمال برداشت میکنه. اقتصاد فوق العاده قوی داره و عضو اتحادیه اروپا نیست. نروژ عضو شینگن هست. پادشاه کشور نروژ هارالد پنجمه. نروژ مساحت خیلی زیاد با جمعیتی معادل 4 میلیون داره که 100 درصد این جمعیت باسواد هستن.
شرایط تحصیل در نروژ: دانشگاه های نروژ رایگان هستن و فقط یک پولی معادل 50 یورو از شما میگیرند جهت ثبت نام و صدور کارت دانشجویی و بیمه و ...
امکان تامین هزینه های زندگی با کار دانشجویی فراهمه. در هفته 20 ساعت اجازه کار دارید و حداقل حقوق ساعتی 100 کرون نروژ هستش. در آخر ماه روی حقوقتون مالیات 36% میاد.
هزینه زندگی در نروژ ماهیانه حداقل 8000 کرون براورد شده که همونطور که ملاحظه میکنید میتونید با کار ساعتی 100 کرون( حداقل میزان حقوق) تمام هزینه های خودتون رو پوشش بدید. البته اگر مراقب خرج کردنتون باشید میتونید با ماهی 6500 کرون زندگی بکنید. خوابگاه برای تمامی دانشجوها گارانتی شده.

شرایط ورود به دوره های کارشناسی: داشتن مدرک دیپلم + پیش دانشگاهی + حداقل یک سال تحصیلات دانشگاهی در هر رشته و دانشگاه ( حتی رشته های غیر مرتبط به نفت و دانشگاه های غیر انتفاعی) + داشتن نمره تافل اینترنتی حداقل 60 یا آیلتس آکادمیک حداقل 5.دوره کارشناسی در نروژ به زبان نروژی هست و شما باید یک سال زبان نروژی بخونید. هزینه کلاس زبان رایگانه. طول دوره کارشناسی 3-4 سال است.
شرایط ورود برای دوره های ارشد: داشتن مدرک کارشناسی از یکی از دانشگاه های ایران (اعم از دولتی، آزاد ، پیام نور و غیرانتفاعی) + داشتن نمره تافل بالای 70 و آیلتس 5.5 به بالا. دوره های ارشد معمولا به زبان انگلیسی میباشد اما تعدادی از رشته ها هم هستن که میشه به زبان نروژی تحصیل کرد.طول دوره ارشد 2 سال است.
مقطع دکترا قضیه خیلی فرق داره. شما باید در سایت دانشگاه ها دنبال موقعیت های خالی دکترا بگردید و پس از تماس با استاد راهنما و انجام مصاحبه تلفنی عزیمت کنید به نروژ. تمام کسانی که برای مقطع دکترا اپلای میکنن در نروژ بورسیه میگیرند.
ددلاین دانشگاه های نروژ معمولا از اول دسامبر شروع میشود و تا اول مارچ ادامه دارد.
شما برای دریافت ویزای نروژ باید حداقل 10هزار یورو معادل 87500 کرون نروژ در حساب دانشگاهتون داشته باشید. این پول فقط برای خودتونه نه دانشگاه.
متاستفانه دولت نروژ بعد از انتخابات سال 88 سختگیری های خیلی زیادی جهت دادن ویزا به دانشجویان انجام میده. امیدوارم این مشکلات برطرف بشه.

ادامه مطلب ...

قابل توجه مهندسین نفت

سلام دوستان عزیز 

خواهشمندم در جهت ارتقای این وبلاگ برای دانشجویان مهندسی نفت نظرات خود را ارائه کنید و همچنین از کسانیکه قصد همکاری با این وبلاگ را دارند صمیمانه دعوت بعمل می آید. 

 

 

با تشکر مدیریت وبلاگ 

وحید(ونداد) رجبی 

ایمیل: 

vandad.v.vandad@gmail.com 

bardia_711@yahoo.com 

دانلود جزوه خواص سنگ مهندس احسان شیخی

اگه منابع کنکور نفت (۲) رو دانلود کرده باشید میفهمید که این جزوه یکی از منابع کنکور واسه درس خواص سنگ هستش پس دانلودش کنید که جزوه خوبیه واسه ارشد. 

 

 

نام فایل : جزوه خواص سنگ مهندس احسان شیخی

حجم فایل : ۴۲/۱۴ مگابایت 

رمز فایل : petromanha.blogsky.com   

 

 

  

 برای دانلود بر روی ادامه مطلب کلیک کنید.

ادامه مطلب ...

دانلود منابع کنکور کارشناسی ارشد نفت (۲)

نام فایل : منابع کنکور کارشناسی ارشد نفت (۲)

حجم فایل : ۲۱۴ کیلوبایت 

رمز فایل : petromanha.blogsky.com   

 

 

  

 برای دانلود بر روی ادامه مطلب کلیک کنید.

ادامه مطلب ...

دانلود منابع کنکور کارشناسی ارشد نفت(۱)

نام فایل : منابع کنکور کارشناسی ارشد نفت 

حجم فایل : ۲۹۷ کیلوبایت 

رمز فایل : petromanha.blogsky.com   

 

 

  

 برای دانلود بر روی ادامه مطلب کلیک کنید.

 

   

ادامه مطلب ...

اهمیت تزریق گاز به مخازن نفت از دیدگاه دکتر وطنی

یکی از گزینه­های مهم در استفاده از ذخایر گازی کشور, تزریق گاز به مخازن نفت به منظور افزایش ضریب بازیافت می­باشد. مطلب زیر چکیده­ای از گفتگوی گروه نفت و گاز شبکه با آقای دکتر وطنی استادیار دانشکده فنی دانشگاه تهران می­باشد که پیرامون اهمیت ترزیق گاز به مخازن نفت است. از نظر دکتر وطنی، اقتصادی‌ترین گزینه در جهت استفاده از گاز، تزریق آن به مخازن نفت می­باشد و تزریق گاز باید اولویت اول برنامه­ریزی در جهت استفاده از ذخایر گازی کشور باشد

اهمیت تزریق گاز به مخازن نفت

دکتر وطنی در مورد اهمیت تزریق گاز به مخازن نفت کشور می­گوید:" با تزریق گاز در مخازن نفتی کشور, به ازای هر یک میلیون فوت مکعب گاز طبیعی تزریق شده به مخازن نفت, می­توان به­طور متوسط حدود 150 بشکه نفت اضافی تولید نمود. از این­رو, بنده اعتقاد دارم گازهایی که در آینده از فازهای مختلف پارس جنوبی قرار است استحصال نماییم, باید مقدار قابل توجهی از آنها را به چاه­های نفتی تزریق کنیم که ظرفیت تولید بالایی دارند. البته فازهایی جهت تزریق اختصاص داده شده است، ولی با توجه به نیاز زیاد گاز به منظور تزریق، باید فازهای دیگری را به این امر اختصاص داد.

چاه­های نفتی مورد نظر جهت تزریق، عمدتاً در حوزة اهواز مارون، آغاجاری و گچساران واقع هستند. همة این حوزه‌ها باید به دقت مطالعه شوند. این موضوع که گاز کدام منطقه با کدام ترکیب و با چه فشار و از چه مسیری به کدام چاه و مخزن تزریق ­شود, بحث بسیار مهمی است که نیاز به مطالعات دقیقی دارد. هم­اکنون, در ناحیه هفت‌گل و بی‌بی‌حکیمه گچساران عملیات تزریق گاز انجام می‌شود و عمل تزریق گاز نتایج موفقیت­آمیزی داشته است. به‌طور سرانگشتی, اگر ما 17 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در امر تزریق گاز داشته باشیم, حدود 560 میلیارد دلار نفت اضافی می­توانیم برداشت ‌کنیم. از این­رو, بحث تزریق در درازمدت بسیار اقتصادی و درآمدزاست. همچنین گاز تزریق شده را دوباره می­توان استحصال نمود. بطور کلی, اگر ما یک درصد ازدیاد برداشت از مخازن نفت خود داشته باشیم با توجه به میزان ذخایر نفت‌ درجا در کشور که حدود 500 میلیارد بشکه است، 5 میلیارد بشکه نفت اضافی بدست می‌آوریم که با احتساب هر بشکه نفت خام حدود 20 دلار، درآمد 100 میلیارد دلاری عاید کشورمان می‌شود. یعنی یک درصد ازدیاد برداشت، معادل 100 میلیارد دلار درآمد است. بنابراین تزریق گاز به میادین نفتی امری اجتناب‌ناپذیر است."

ادامه مطلب ...

روش های ازدیاد برداشت از مخازن نفتی و کاربرد آن در کشور

استفادة صحیح از منابع نفتی کشور، به منظور افزایش طول عمر آنها و برخورداری نسل­های آینده از این ذخایر خدادادی، ایجاب می‌کند تا با مدیریت صحیح این منابع آشنا شویم. از نکات قابل توجه در مدیریت مخازن، اتخاذ روش­هایی برای حفظ و صیانت مخزن، بالابردن راندمان تولید و سعی بر نگه ‌داشتن آن در حد مطلوب در طول زمان می­باشد. بدین منظور، در متن زیر سعی شده است تا ضمن آشنایی اجمالی با روش­های ازدیاد برداشت از مخازن نفتی، بستری برای انعکاس نظرات کارشناسان کشور به منظور ارائه راه حل­های مناسب در بهبود عملکرد مخازن نفتی ایجاد شود. همچنین در انتهای این مطلب، تحلیلی با استفاده نظرات برخی از کارشناسان در مورد به‌کارگیری این روش­ها ارائه می‌گردد:

تولید اولیة (طبیعی) نفت


مهمترین نیروهای موجود در مخازن که نفت به کمک آن به‌طور طبیعی جریان می­یابد، عبارتند از:

1- نیروی حاصل از فشار گاز حل شده در نفت

2- نیروی حاصل از فشار گاز جمع‌شده در قسمت بالای کلاهک

3- فشار هیدرواستاتیک سفرة آب مخزن که در زیر ستون نفت قرار گرفته است

4- نیروی دیگری که برخی مخازن دارای ستون نفت بسیار مرتفع برای تولید طبیعی از آن بهره می­برند، نیروی ریزش ثقلی است.


سهم مشارکت هر یک از این نیروها در رانش نفت متفاوت است و به وضعیت ساختمانی و زمین‌شناسی سنگ مخزن و خواص فیزیکی و ترمو­دینامیکی سیال­های موجود در مخزن بستگی دارد. در مقابل این نیروها، نیروهای مخالفی سبب محبوس نگه ‌داشتن یا ایجاد تنگنا در بازیابی نفت می­شوند که مهمترین این نیروها، نیروی فشار موئینگی سنگ مخزن و نیروی اصطکاک حاصل از حرکت سیال در درون خلل و فرج سنگ مخزن تا ته چاه است. برای استحصال و بازیافت کامل نفت، باید چنان نیرویی در اعماق مخزن وجود داشته باشد که بتواند علاوه بر غلبه بر نیرو­های مخالف، موجب رانش نفت به سمت بالا گردد.

ازدیاد برداشت


کاهش و افت نیروهای موافق باعث می­شود تا بازیافت نهایی کم شود. به همین دلیل از روش­هایی تحت عنوان "روش­های ازدیاد برداشت" برای بالابردن تولید از مخزن نفتی استفاده می­شود. معمولا 30 درصد از نفت به‌طور طبیعی از مخزن برداشت می­گردد و 70 درصد آن نیاز‌مند بکار­گیری برخی روش­های ازدیاد برداشت می‌باشد.

روش­های به‌کار رفته جهت افزایش بازده عبارتند از :

1- تزریق گاز

2- تزریق آب

3- تزریق متناوب آب و گاز

4- روش حرارتی

5- تزریق فوم و ژل­های پلیمری

6- استفاده از مواد شیمیایی کاهش‌دهندة نیروی کشش سطحی

7- استفاده از روش میکروبی(
M.E.O.R.)


ادامه مطلب ...

رتبه و درصدهای دروس برخی از دوستان در کنکور سراسری ۹۰ نفت

رتبه ۲۱ حفاری



دانشگاه صنعت نفت



زبان ۱۷



ریاضی ۴۵



زمین ۳۳



خواص سنگ و سیال ۴۵



چاه آزمایی و چاه پیمایی ۵۸



حفاری ۲۷



بهره برداری-مخزن-دوفازی ۳۱



------------------------------------------------



رتبه ۱۰۱ مخزن



دانشگاه صنعت نفت



زبان ۲۵



ریاضی ۲۵



زمین ۴۵



خواص سنگ و سیال۴۶



چاه آزمایی و چاه پیمایی ۳۳



مخزن ۳۵



بهره برداری-حفاری-دوفازی ۳۵





------------------------------------------------

رتبه ۸۱ حفاری



دانشگاه آزاد اسلامی واحد امیدیه



زبان ۳۷



ریاضی ۵



زمین ۴۰



خواص سنگ و سیال ۴۸



چاه آزمایی و چاه پیمایی ۴۰



حفاری ۶۷/۱



بهره برداری-مخزن-دوفازی ۴۰





-------------------------------------------------

ادامه مطلب ...